Login:
Heslo:
 
Reklama: Wifi Analyzer Užitečná aplikace pro Androida
Navigace: Citroen GS/GSA > Mechanika > Motor

Motor


Kromě GS Birotoru se montovaly do řady GS/GSA vzduchem chlazené, benzínové, čtyřdobé čtyřválce uložené podélně před přední nápravou. Motory jsou vysokootáčkové, krátkozdvihové s uspořádání válců ve dvojicích proti sobě (tzv. boxer motor). Rozvod OHC. Díky své konstrukci jsou dobře vyváženy
s minimálními vibracemi, mají kompaktní rozměry a malou hmotnost.
Uložení motoru v karoserii je společné s převodovkou a rozvodovkou ve třech místech pružnými uloženími, zabraňujícím přenosu hluku a vibrací.

 

     


Rozvodové ústrojí

Vačkové hřídele obou dvojic válců jsou poháněny samostatnými ozubenými řemeny od klikového hřídele. Dle Citroenu se mají měnit rozvodové řemeny každých 40.000 km, od modelového roku 1976 každých 80.000 km.
Motor 1015 cm3: pravý řemen- 91 zubů, levý řemen- 103 zubů
Ostatní motory:    pravý řemen-  93 zubů, levý řemen- 105 zubů
Při studeném motoru je správná vůle nasávacích a výfukových ventilů u motorů 1015 a 1222 cm3- 0,20mm. U motorů 1129 a 1299 cm3- 0,20 až 0,25 mm.

 

     

 

Schéma pohonu rozvodů (čelní pohled):
1-kolo pro pohon pravé vačkové hřídele
2-kolo klikového hřídele
3-napínací kladka
4- kolo pro pohon levé vačkové hřídele
5-kolo čerpadla oleje
6- napínací kladka


Mazání

Mazání motoru je tlakové oběžné s chladičem oleje. Olejové čerpadlo konstrukce Eaton je poháněno
od klikového hřídele levým ozubeným řemenem rozvodu. Nasávaný olej z klikové skříně prochází vývrtem v klikové skříni motoru k plnoprůtokovému vyměnitelnému čističi oleje. Bypasový ventil zajišťuje,
v případě neprůchodnosti čističe, průtok nevyčištěného oleje k mazaným místům. Přetlakovým ventilem je nejvyšší tlak v mazací soustavě udržován na hodnotě 0,70 MPa. Paralelně mezi čerpadlem a čističem je zařazen plochý chladič oleje. Olej z čerpadla do čističe tedy prochází převážně přes chladič, jen v případě nízké teploty, otevře bypasový ventil chladiče přímé spojení kanálem. Za čističem je olej vývrty ve skříni rozváděn přímo ke všem třem hlavním ložiskům klikového hřídele a potrubím k levé i pravé hlavě válců.
V místě rozvodu oleje je umístěn za čističem olejový tlakový spínač, dávající signál kontrolce mazání.

 

     



1- olejové čerpadlo
2- bypasový ventil chladiče nastavený na 0,18-0,25 Mpa
3- olejový chladič
4- přetlakový ventil nastavený na 0,70 MPa
5- bypasový ventil čističe nastavený na 0,09-0,115 MPa
6- olejový čistič- filtr
7- olejový tlakový spínač nastavený na 0,05 až 0,08 MPa
8- kliková hřídel
9- pravá hlava válců
10- levá hlava válců

 
 

     

 


Tlak oleje při teplotě 80 stupňů:
-při 2000 ot/min: 0,47 Mpa
-při 6000 ot/min: 0,62-0,70 MPa
Objem motorového oleje 4 litry. Výška oleje musí být mezi dvěma zářezy na měřící tyči.
Tato vzdálenost odpovídá 0,5l . Doporučený interval výměny motorového oleje každých 5.000 km.


Palivová soustava

Používaly se karburátory Solex 28 CIC, Solex 34 PBIS a Weber 30 DSG- ten je méně citlivý na špínu.
Z nádrže do karburátoru je palivo nasáváno membránovým palivovým čerpadlem, které je mechanicky poháněno výstředníkem pravé vačkové hřídele. Maximální systémový tlak 0,025 Mpa.
U motoru G13/625- 0,028 Mpa.
Do února 1972 byl palivový filtr v nádrži- nasávacím potrubí. Od února 1972 se montoval mezi nádrž a čerpadlo v přední části vozu.


Chlazení

Chlazení motoru zajišťuje axiální devítilopatkový ventilátor na předním konci klikového hřídele o průměru 290 mm. Při teplotách pod 10° C je potřeba použít clonu z příslušenství. Clonu možno použít i při vyšších teplotách, při jízdě na velmi krátké vzdálenosti se studeným motorem. Motor se tak rychleji ohřeje na provozní teplotu, což vede ke snížení spotřeby paliva. Během jízdy po dálnici clonu nepoužívat.

 

     

 

 
Převodové ústrojí

Spojka- jednokotoučová, suchá, mechanicky ovládaná o průměru 180 mm.
Převodovka- čtyř, nebo pětirychlostní manuální, plně synchronizována, v bloku s motorem.
Objem převodového oleje 1,4l.
U verze Convertisseur/C- Matic
třírychlostní manuální převodovka spojená s měničem točivého momentu a s hydraulicky ovládanou spojkou. Spojka je automaticky vymáčknuta jakmile se řidič dotkne řadící páky. Bez spojkového pedálu. Hydraulická pumpa pro ovládání spojky je umístěna v převodovce.

 

     

 


 
© citroengs.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma
počítadlo toplist