Login:
Heslo:
 
Reklama: Bezpečnostní schránka Co to je bezpečnostní schránka.
Navigace: Citroen GS/GSA > Technika z GS/GSA > Citroen Axel-Oltcit

Citroen Axel-Oltcit

 

                                                                                          


V roce 1976 podepsala rumunská vláda  smlouvy na výstavbu závodů se dvěma francouzskými automobilkami- Renaultem a Citroenem. V prvním z nich se měly vyrábět Dacie (Renault 12), v druhém pak Oltcity. Název Oltcit byl odvozen od spojení počátečních písmen slov Oltenia (jméno historického kraje, kde byla vystavěna automobilka) a Citroën. Jako znak automobilky byl vybrán symbol tvořený jedním šípem (Citroen), který byl obklopen písmenem O (Oltenia).

Kořeny Oltcita sahají do počátku sedmdesátých let, kdy Citroen pracoval na nástupci modelu Ami 8 - projektu Y. První prototypy byly založeny na platformě Fiatu 127 (Fiat byl od roku 1968 akcionářem Citroenu- tzv. PARDEVI smlouva). V roce 1974 po získání 38% akcií Citroenu společností Peugeot byl projekt náhrady za AMi 8 obnoven a nově pojmenován jako projekt VD. Nový automobil měl být odvozen od Peugeotu 104, což by umožnilo využití podlahy, motorů a převodovek z tohoto vozu. Z projektu VD nakonec vznikly dva vozy: Citroen LN (
facelift Peugeotu 104 s motorem 602 cm3 z Citroenu 2CV ) a Citroen Visa. Z původního projektu Y pak vznikl Oltcit, který je sice podobný s Citroenem Visa, ale technicky zcela odlišný. 

V roce 1977 byl položen základní kámen nové automobilky u jihorumunského města Craiova.
Továrna dodána Citroenem na klíč se rozkládala na ploše 350 000 m2. Většina montážních strojů byla identická s těmi co používal Citroen ve svých továrnách ve Francii. Plánovaná kapacita byla 130 tisíc vozů ročně při 7000 zaměstnancích.  V akciové společnosti Oltcit S.A. převzala rumunská vláda 64% akcií a Citroen zbývajících 36%.
Světovou výstavní premiéru měl Oltcit v říjnu 1981 na mezinárodním veletrhu v Bukurešti. Sériová výroba pak byla zahájena až o rok později v říjnu 1982.

Nový vůz byl k dostání ve dvou verzích. Oltcit Spécial měl vzduchem chlazený plochý dvouválec OHV s protilehlými válci o objemu 652 cm3 a výkonu 25kW. Dvouválec, který Citroen montoval do modelů Visa a LNA, byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou. Verze Club byla poháněna čtyřválcovým vzduchem chlazený motorem OHC o objemu 1129 cm3 a výkonu 41,5 kW. Motor odvozený z motoru Citroenu GSA  byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou. Club byl k dostání v základní výbavě 11R a v luxusnější11RL. Ta se odlišovala velkoplošnými plastovými nárazníky a plastovými pásy chránící spodní část boků karosérie, ostřikovačem a stěračem zadního okna, sedadly s látkovými potahy, textilními koberci a plastovými výplněmi dveří. Později přibyla verze Club 12 TRS s
čtyřválcem a pětistupňovou převodovkou. Tento motor o objemu 1299 cm3 a výkonu 45 kW byl rovněž odvozen z motoru Citroenu GSA. Existovaly i verze 11RT a 11RM s brzdovým systémem převzatým z Dacie. 

Vozy Oltcit se od roku 1984 začaly prodávat v západoevropské prodejní síti Citroenu (ve Francii, Rakousku, Itálii, Nizozemí a Belgii) pod označením Citroen Axel. Tím byla hrazena cena dovážených dílů z Francie, které v roce 1987 tvořily asi polovinu z celkového počtu. Citroen Axel se nabízel ve třech verzích s označením Axel, Axel 11 R a Axel 12 TRS. První dvě poháněl čtyřválec 1129 cm3 spojený se čtyřstupňovou převodovkou, dražší Axel 12 TRS měl  motor o objemu 1299 cm3 a pětistupňovou převodovku. Citroen Axel byl k dostání i v provedení Entreprise, což byla dvoumístná užitková verze pro podnikatele s plošinou na přepravu nákladu místo zadního sedadla. O vozy Axel nebyl v západních zemích předpokládaný zájem a tak byl na konci roku 1988  jejich prodej ukončen.

První vzorky Oltcitů byly k nám, do bývalého Československa, dovezeny již v roce 1984. Tehdejší tržní důvody však způsobily, že prvních téměř 6 tisíc vozů v základní výbavě Club11R bylo k dostání až v roce 1987. O rok později se dovezlo už přes 13 tisíc Oltcitů, z nichž 2 tisíce bylo v lépe vybaveném provedení Club11RL. V roce 1989 už luxusnější verze tvořila přes polovinu z 13 tisíc dovezených vozů. Poslední vozy pak byly dovezeny v roce 1990, bylo to přes 7 tisíc kusů, z nichž polovina měla základní výbavu. Celkem se tak  prodalo přes 39 tisíc vozů. Oltcit 11R se v roce 1988 prodával za cenu 69.000 Kčs (Škoda 120L- 65.630  Kčs, Škoda Favorit 136L- 84.600 Kčs). V roce 1989 průměrná mzda v ČSSR činila 3 170 Kčs.

Po pádu komunistického režimu odstoupil roku 1991 Citroen od smlouvy. S tím souviselo i zastavení dodávek dvouválcových motorů, které přicházely z Francie. Byla založená nová, státem vlastněná společnost Automobile Craiova. Ta pokračovala v omezené výrobě původních vozů s novým jménem Oltena. Na trh byl uveden malý pick-up s dvoumístnou kabinou. Byl představen i prodloužený pětidvéřový model, ten se ale do výroby(stejně jako vyvinutý kabriolet) nikdy nedostal. V roce 1994 získal většinový podíl v automobilce korejský koncern Daewo a byla založena nová společnost Rodae (Romania Daewo) Automobile Romania. Prodej vozů s mírně upraveným předkem pak pokračoval až do začátku roku 1996, kdy bylo přijato rozhodnutí o ukončení prodeje. V roce 2008 získává v Automobile Craiova 72% podíl Ford a následující rok zde zahajuje výrobu svých modelů. Původním ambiciózním plánům se výroba nikdy ani nepřiblížila a tak se celkem  vyrobilo pouze okolo 157.000 vozů Oltcit/Oltena a 60.184 Citroenů Axel.

Automobily Oltcit i Axel se vyznačovaly nízkou kvalitou zpracování. V době uvádění na západoevropský trh nazval tisk toto auto jako "mladý oldtimer". Výhodou byla jejich nízká cena- Axel byl dokonce levnější než Citroen 2CV.

Některé informace byly převzaty z knihy Jana Tučka "Auta východního bloku".

Za poskytnutí obrázků chci poděkovat stránkám www.citroen.org.uk.


www.citroenet.org.uk/foreign/romania/oltcit-1.html


 www.oltcit.wz.cz/ 


                                                                                 Prototype Y

        

        

        


                                                                                  Prototype VD

        

        

        

            
                                                                                  Citroen Axel

      

     

      

     

                           

                                                              Axel Enterprise

                           
                                                  

                                                               
Oltcit

    

       

      


                           

                

                           


                                           Oltena 11E - s upravenou přední maskou

        

    

                                           
Oltena Cargo pick-up s užitečným zatížením 650kg a využitelným objemem 650l, který byl k dostání i s pevnou střechou.

     

     

     

     

 
                                                                      Prototyp pětidvéřového vozu

       

                                                   

                       Oltcit vyrobil i kabriolet, který ale nebyl nikdy homologován.

    


Soubory ke stažení

OznačeníVelikostDatum
Oltcit Club 11R 1.png2197,2 kB29.11.2011 14:16
Oltci Club 11R 2.png1968,2 kB29.11.2011 14:15
Oltcit Club 11R 3.png2037,1 kB29.11.2011 14:15
 
© citroengs.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma
počítadlo toplist