Login:
Heslo:
 
Reklama: Bezpečnostní schránka Co to je bezpečnostní schránka.
Navigace: Citroen GS/GSA > Kalendárium > Vývoj GS

Vývoj GS

Projekt C60
Vývoj modelu GS začal na počátku šedesátých let. Citroen hledal vůz, kterým by zaplnil mezeru mezi malým 2CV a velkými ID/DS. Citroen AMI 6 představený v roce 1961, byl viděn jen jako dočasné řešení.

V roce 1960 začala práce na projektu C60. Za návrh karosérie byl zodpovědný Flaminio Bertone (designer Traction Avant, 2CV, DS, Ami6). C60 byl delší a širší než AMI 6, přední část připomínala DS, obrácené zadní okno zase AMI. Byl poháněn vzduchem chlazeným čtyřválcem typu boxer o obsahu
1.100 cm3 nebo 1.400 cm3. Verze s větším motorem měla být vybavena hydropneumatickým zavěšením kol a vysokotlakým brzdným systémem.

Zprávy o tom, že konkurence chystá technicky vyspělejší vozy (budoucí Peugot 204 a Renault 16)
a problémy se stabilitou verze s konvenčním mechanickým zavěšením, byly hlavní příčinou ukončení prací na projektu C60. Bylo rozhodnuto zahájit nový projekt- projekt F.
 
 
         
 
        
 
        
 
        
 
        
 
 
 
Projekt F
 
Projekt F (také známý jako projekt AP) byl další etapou vývoje GS.
Uvažovalo se o čtyřech různých verzích:
      -     Základní model poháněný plochým dvouválcem o obsahu 750 cm3 (odvozený od motoru 2CV), 
            odpružení torzní tyčí.
-         Verze s vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem o obsahu jeden litr, odpružení torzní tyčí.
-         Verze s kapalinou chlazeným motorem o obsahu 1600 cm3 (odvozený od 1,9l z DS), namontovaným napříč. Odpružení torzní tyčí.
-         Verze s rotačním motorem Wankel a hydropneumatickým odpružením.
Zatímco přední pohon a hydropneumatické zavěšení bylo použito již u dřívějších modelů, tak použití Wankelova rotačního motoru, mělo udržet reputaci automobilky, jako výrobce používajícího u svých vozů pokročilé techniky.
V roce 1963 byly hotovy tři prototypy:
      - AP1 s dvouválcem o obsahu 602 cm3 z AMI6, odpružení torzní tyčí.
      - AP2 s vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem o obsahu 1130 cm3 (odvozený od projektu C)
         a hydropneumatickým odpružením. Tento motor existoval i ve verzi o obsahu 950 cm3.
         Za vývoj obou verzí byl zodpovědný Jean Dupin.
      - AP3 s motorem o obsahu 950 cm3 (pocházející od Fiatu) a hydropneumatickým odpružením.
Za design byl opět zodpovědný Flaminio Bertone, kterého po jeho smrti v roce 1964 nahradil
Robert Opron. Karosérie nového vozu měla být první karosérií typu hatchback. Přední reflektory byly schované za skleněným panelem jako u pozdějšího typu SM. Bohužel Wankelův motor se ukázal jako
velmi nespolehlivý. Dále se objevily problémy s tuhostí karosérie a u konvenčně odpružených verzí
příliš velké rozdíly světlé výšky mezi pohotovostním stavem a plně naloženým vozidlem.
Práce na tomto projektu dosáhly extrémně pokročilého stupně, když v roce 1965 Renault představil
téměř identický hatchback R16 (s patentově chráněnou technologií svařování střechy a rámu dveří-
stejnou jako u projektu F).
 
                                                                         R16
 
        
 
               
Objevily se zprávy o průmyslové špionáží, které ale nebyly prokazatelné. Projekt F byl v dubnu 1967 zastaven, miliony franků odepsány (kromě jiného musely být zaplaceny objednané lisy od firmy Budd v USA) a zahájeny práce na novém projektu- projektu G.
 
 
        
 
        
 
        
 
        
 
        
 
        
 
        
 
 
M 35
 
Jak již bylo zmíněno dříve, uvažovalo se u projektu F s použitím Wankelova rotačního motoru.
Pro testování tohoto motoru, bylo postaveno 267 vozů M35 (Ami s karoserií kupé).
V M35 se rovněž testovala hydraulika použitá v projektu G.  
 
    
        
 
        
 
        
 
       
Projekt G
 
Nejvýznamějším dědictvím z projektu F byly motory- Dupinův vzduchem chlazený čtyřválec (z obsahu 950 cm3 později rozšířen na 1015 cm3) a rotační motor Wankel. Neúspěch modelu F vedl k zredukování jednotlivých verzí.

Za design byl opět zodpovědný Robert Opron, dříve pracující pro Simku. Po Citroenu pracoval např. pro Renault, Fiat, Alfu Romeo. Některé další jeho vozy:
-Citroen SM, CX
-Renault 21, 25, Fuego, Espace.
Pro projekt G se Opron inspiroval Pininfarinovou studií pro BMC 1800 (Berlina Aerodinamica) z roku 1967, ze které pak vycházela další studie pro Austin 1100. Ani jeden z těchto prototypů se ale nedostal do výroby.
Michel Armand měl na starosti desing interiéru a na celý projekt pak dohlížel Paul Mages - tvůrce hydraulického systému Citroenu DS.
 
 
        
 
        
 
 
Vůz dole na obrázku je jeden z prvních prototypů GS. Vypadá jako Ami, ale ve skutečnosti je to upravený Ami 6 Break- snížený, rozšířený a s mechanikou z GS.
 
 
        
 
 
Kvůli finančním problémům měl Citroen velmi málo času vyvinout nový automobil.
To se ale úspěšně podařilo a 24.srpna 1970 byl na tiskové konferenci poprvé představen nový vůz
Citroen GS.
 
        
 
        
 
        
 
        
 
        
 
        
               
                                                                                        
 První novinový článek o GS –červenec 1970
 
                             
 
                                     
 
Premiéra na Pařížském autosalonu
 
        
 
                             
 Robert Opron (uprostřed)- designer GS stojící vedle svého díla,
                                           25 let po začátku produkce.            .                                    
 
                                             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
© citroengs.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma, reklama bazar
počítadlo toplist