Login:
Heslo:
 
Reklama: STŘECHY PLOCHÉ I ŠIKMÉ Potřebujete novou střechu anebo o TAK NEVÁHEJTE A ZAVOLEJTE
Navigace: Citroen GS/GSA > Birotor > Comobil a Comotor

Comobil a Comotor


Citroen vždy hledal inovační technická řešení a jedním z nich měl být i Wankelův rotační motor.
Věřil, že právě rotační motory, nahradí do budoucna motory klasické s technicky nelogickým vratným pohybem pístu a plánoval do budoucna osazovat těmito motory všechny své větší modely, včetně nástupce DS - modelu CX. Chtěl tak získat (podobně jako u modelu Traction Avant, nebo DS) technologický náskok před svými konkurenty.

Proto začal v roce 1964 spolupracovat s průkopníkem Wankelova motoru a vlastníkem licence na jeho výrobu společností NSU. Za účelem vývoje a testování automobilu poháněného tímto motorem založili následující rok v Ženevě společný podnik pod názvem Comobil. Automobil (pravděpodobně projekt F) měl být vyráběn Citroenem, motor dodáván NSU. V dubnu 1967 spolupráce mezi oběma výrobci vyústila v založení společnosti Comotor S.A. (Compagnie Européenne de Construction de Moteurs Automobiles) se sídlem v Lucembursku. Jejím cílem byla výroba Wankelových motorů (licence byla zakoupena 11.5.1967) a příslušenství k nim. Nová továrna měla být původně postavena v německém Neckarsulmu (sídle NSU). Kvůli neochotě Volkswagenu (jako nového vlastníka NSU) finančně vstoupit do Comotoru, musel Citroen výstavbu financovat sám. V roce 1969 jsou poblíž francouzských hranic v německém Altforweiler zakoupeny pozemky o výměře 850 000 m²
pro výstavbu továrny. První dvourotorové motory Comotor typ 624 (odvozené od třírotorového NSU typ KKM 619) zde byly vyrobeny na závěr roku 1972. Sériová výroba pak zahájena v červnu 1973. Tyto motory se montovaly do GS Birotor. Citroen se tak po NSU a Mazdě stal třetím a posledním výrobcem, který kdy uvedl Wankelův motor do sériové výroby pod kapotu automobilu.

Po předčastném zastavení výroby GS Birotor v březnu 1975 (kvůli velké ceně, spotřebě a problémům s utěsněním vrcholů trojúhelníkových rotorů), pokračovaly v Comotoru práce na výzkumu až do roku 1980. Citroenu by se zřejmě podařilo tyto technické problémy vyřešit, ale v roce1976 byl převzat Peugeotem, který tomuto motoru nepřál. Volkswagen jako vlastník NSU odstoupil ze spolupráce už v roce 1972. Celkem bylo vyrobeno 1335 motorů Comotor typ 624. Téměř v identickém provedení jako v GS Birotor poháněly také holandské motocykly Van Veen OCR 1000, kterých bylo mezi léty 1976-1981 vyrobeno 38 ks. Naposledy se u Citroenu Wankelův motor objevil v prototypu CX z roku 1979. Tento motor byl velmi silný: výkon 170 koní, točivý moment 212Nm, zrychlení z 0 na 100km/h za 8,4s, max.rychlost 215km/h a dosahoval tak výkonů později představené, nejvýkonější verze CX 2.5 GTI Turbo.




                                           Továrna  v německém městě Altforweiler



 

                                                       Výrobní linka

 

 

 

 
© citroengs.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma, reklama bazar
počítadlo toplist